Aero Minor II 1946 - 1951
Community Forums › Technika › Z dílen › motorová stolice

motorová stolice
Zkušenosti s renovací dílů, náhradami, tipy na prodejce a prodeje, prostě technika neobsažená jinde. Prezentace pokroku v renovacích autíček.
Go to page Previous  1, 2
Post new topic    Reply to topic    Printer Friendly Page     Forum Index ›  Z dílen

View previous topic :: View next topic  
Author Message
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Feb 28, 2015
Posts: 739
Location: Brno-Husovice
PostPosted: Tue Sep 13, 2016 5:55 pm
Post subject: Re: motorová stolice

To su rád že vím a neumřu blbej.

Děkuji za vysvětlení Vladimíre.
Back to top
View user's profile Photo Gallery
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Feb 28, 2015
Posts: 739
Location: Brno-Husovice
PostPosted: Tue Sep 13, 2016 6:08 pm
Post subject: Re: motorová stolice

To je onen Hrbol.



chladič hrbol.jpg
 Description:
 Filesize:  167.88 KB
 Viewed:  212 Time(s)

chladič hrbol.jpg

Back to top
View user's profile Photo Gallery
mesersmit
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Dec 26, 2014
Posts: 369
Location: Brno
PostPosted: Tue Sep 13, 2016 8:05 pm
Post subject: Re: motorová stolice

Jo je to evidentně on ale bylo to propojené s teploměrem do auta nebo jak vlastně?
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jan 28, 2012
Posts: 2572
Location: Brno
PostPosted: Wed Sep 14, 2016 7:59 am
Post subject: Re: motorová stolice

Idea Minor neměl teploměr.
Taky to mám nahoře nateklý.
Podle mne to souvisí s termosifonovým principem chlazení.
Systém musí být zcela vzduchotěsný, pokud ne, princip termosifonu se neprojeví a způsobí, že voda se pouze odpařuje.
Ta bublinka je podle mne taková úleva pro bublinky přehřáté páry, které tam expandují, tím se ochladí a zase zkapalní.

Zátka není přetlaková a tak v horní komoře chladiče případná pára může pomáhat přece jen zvýšit tlak na hladinu ...
Tolik praví moje chápání.

V rámci vzdělávání:

Chlazení motoru.
Při chodu motoru musí se značná část tepla vyvinutého hořením paliva ve válci odvést chladicí soustavou, jinak by se motor přehříval a mohly by se zadřít písty ve válcích.
Je známo, že chladicí vodou se odvádí asi 26 % tepla, což je asi 850 kcal
na 1 koně a hodinu. Při výkonu 20 k je to 17000 kcal za hodinu.
U automobilu Aero Minor je chladič dimensován a vyzkoušen tak, že u něho stačí thermosyfonové chlazení a není potřebí ani vodního čerpadla,
ani větráku.
Studená voda z chladiče proudí spodní hadicí a .kolenem do bloku válců, kde se ohřívá a stoupá vzhůru. Z nejteplejší části hlavy se horká voda odvádí do horní komory chladiče, odkud proudí voštinami chladiče dolů. Voštinovými otvory prochází proud vzduchu, který ochlazuje protékající vodu na požadovanou teplotu.
Chladič je dimensován na maximální teplotu v horkých letních dnech, aby se voda v něm nevařila. Jezdí-li se v zimě, je motor přechlazen, čímž se zvětšuje spotřeba paliva a opotřebení válců. Doporučuje se proto v chladném počasí buď používat přikrývek na masku chladiče, nebo přikrýt částečně spodek chladiče lepenkou. Nemáme zakrýt horní část chladiče, kde je voda nejteplejší, neboť by se motor mohl snadno přehřát.
Stane-li se, že v zimě voda v chladiči zamrzá, začne se voda v chladiči při chodu motoru brzy vařit a písty by se mohly snadno zadřít. Tu se musí chladič rozehřát horkou vodou nebo nechat motor vždy chvilku běžet, avšak jen tak dlouho, co'se nezačne voda v chladiči vařit. To se musí opakovat tak dlouho, až je celý chladič rozmrazen a je zaručen správný oběh chladicí vody.
Chladí se nejlépe čistou měkkou vodou říční nebo dešťovou. Z tvrdé vody se v chladiči i ve vodních prostorách usazuje vodní kámen, který chlazení podstatně zhoršuje.
Vodní kámen se odstraní nejlépe horkým octem nebo velmi zředěnou kyselinou solnou ev poměru 1 : 15). Takto připravená směs se vlije do chladiče, motor se nechá několik minut běžet, až se náplň ohřeje, a potom se směs vypustí. Chladič se opět naplní, nejlépe teplou čistou vodou, do které se přidá hrst sody. Motor se nechá opět běžet, po několika minutách
se voda vypustí a chladič se proudem čisté vody propláchne. Vypláchnutím chladiče se odstraní zbytky kyseliny, která by jinak porušovala kov chladiče.
V zimě používejte podle možnosti nemrznoucí směsi, kterou dostanete v prodejnách národního podniku Mototechna.
Upevnění chladiče. Chladič je podepřen na pryžové podložce uprostřed spodní komory chladiče. V horní části je držen dvěma postranními pryžovými vložkami. Jeho uložení je velmi pružné, takže se chladič nepoškozuje otřesy.


...praví Vykoukal (sken a projeto OCRkem) Kdybych se ponasnažil, mohu Vykoukala vydat reprintem. Mám ho převedeného do písmenek celého...jen opravit nějaké nesprávně OCeRkem vyhodnocené částečky textu a naformátovat.

_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
mesersmit
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Dec 26, 2014
Posts: 369
Location: Brno
PostPosted: Wed Sep 14, 2016 5:41 pm
Post subject: Re: motorová stolice

Děkuji za vyčerpávající článek.
Back to top
View user's profile Photo Gallery
mesersmit
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Dec 26, 2014
Posts: 369
Location: Brno
PostPosted: Sun Sep 18, 2016 6:16 pm
Post subject: Re: motorová stolice

Zde nějaká ta stolice.
Back to top
View user's profile Photo Gallery
mesersmit
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Dec 26, 2014
Posts: 369
Location: Brno
PostPosted: Sun Sep 18, 2016 6:16 pm
Post subject: Re: motorová stolice

minorproradost.unas.cz...ace/18.JPG
Back to top
View user's profile Photo Gallery
mesersmit
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Dec 26, 2014
Posts: 369
Location: Brno
PostPosted: Sun Sep 18, 2016 6:17 pm
Post subject: Re: motorová stolice

minorproradost.unas.cz...adce/9.JPG
Back to top
View user's profile Photo Gallery
minorek
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Apr 01, 2012
Posts: 628

PostPosted: Mon Sep 19, 2016 9:29 pm
Post subject: Re: motorová stolice

Poznávám, takovou má kolega VM. Kdysi jsem ji u něho zahlédl.
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Display posts from previous:   
Post new topic    Reply to topic    Printer Friendly Page    Forum Index ›  Z dílen
Page 2 of 2
All times are GMT + 1 Hour
Go to page Previous  1, 2



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy