Aero Minor II 1946 - 1951
Toggle Content
User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: MartinOumrt
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 166

People Online:
Members: 0
Visitors: 18
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content
KNIHA

První souhrnná publikace o Aero Minor II.
615 Kč + poštovné 85 Kč
278 stran A4 - Náhled
OBJEDNÁVKA

Toggle Content
Nesháníte?

Community Forums › Technika › Motor a převodovka › Doporučené nastavení karburátorů

Doporučené nastavení karburátorů
... k tomu volant a oba jeho konce
Post new topic    Reply to topic    Printer Friendly Page     Forum Index ›  Motor a převodovka

View previous topic :: View next topic  
Author Message
aerominor
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Mar 06, 2012
Posts: 576
Location: Horní Počaply
PostPosted: Tue Mar 06, 2012 10:58 pm
Post subject: Doporučené nastavení karburátorů

Z mého archivu

Seřízení karburátorů SOLEX a JIKOV u vozů MINOR I. A MINOR II.

Společné údaje pro karburátory SOLEX a JIKOV
MINOR I. MINOR II.
Průměr připojovacího hrdla karburátorů mm 26 30
Průměr ventilku plovákové komory mm 2,5 2,5
Plováková komora při pohledu ve směru ssání vlevo vpravo
musí být dopředu ve směru jízdy, což obohacuje směs při akceleraci
při jízdě do kopce a ochozu je směs při brždění a jízdě z kopce. Pozor při zastavení do prudšího kopce, kdy karburátor přetékal nutno uzavřít benzínový kohoutek pod nádrží paliva.

1) Seřízení karburátorů SOLEX – průměry trysek a vzdušníky v setinách mm
vůz difuser hlavni okruh chod naprázdno seřízení sytiče
mm tryska vzdušník tryska vzdušník tryska vzdušník
MINOR I. 23 120 200 50 150 130 40 mm
MINOR II. 25 110 240 50 150 140 45 mm
až 115 až 260

Poznámky k seřízení karburátorů SOLEX
2) Seřízení MINORA II. Je zcela abnormální proti MINORU I. Což je dáno tím, že vzduch se přivádí do karburátoru kolenem ve kterém se mění směr o 90°. To má nepříznivý vliv na zvýšení ssavích odporů (a proto je větší průměr difuseru). Proudnice se stlačují v dolní třetině průměru difuseru kde se dosahuje maximální hodnoty podtlaku, která je vyšší než u přímého vtoku uprostřed difuseru MINORU I. Tento účinek se zvyšuje s otáčkami takže přiváděcí koleno způsobuje obohacování směsi při vysokých otáčkách, protože výtokový otvor rozprašovače vyúsťuje v dolní třetině difuseru tedy v oblasti nejvyššího podtlaku. To vede k volbě menší hlavní trysky a většího vzdušníku u MINORA II. Nevýhodný poměr trysky a vzdušníku způsobuje však nežádoucí ochuzení směsi v malých a středních otáčkách, takže MINOR II. vyžaduje vyšší provozní otáčky než MINOR I. – v malých otáčkách špatně táhne. Určité zlepšení lze dosáhnout ucpáním dvou ze čtyř otvorů v první (horní) řadě otvorů emulsní trubičky což dovoluje použití většího vzdušníku nutného pro vysoké otáčky. Pak je možno zkoušet vzdušník 250 až 260 pokud neklesá maximální rychlost vozu dosahovaná na rovině při druhé rychlosti, která je 55 až 60 km/hodinu. Hlavní tryska bývá různá, někdy 110 a u některých MINORŮ II. 115. Volíme nejmenší trysku při které neklesá maximální kroutící moment. (stoupavost vozu na třetí rychlost při cca 50 km/hodinu).
Vzdušník naprázdno bývá u některých vozů 120 což dává zbytečně mnoho. Plně vyhovuje 50 s tryskou 5 motor zbytečně na čtvrt plynu kouří a má vysokou spotřebu.
Vzdušník sytiče u některých MINORŮ II. je 6 mm, to však zhoršuje start v zimě. Doporučuji průměr 4,5 nejvýše 5 mm. Trysky dle tabulky.
Seřízení bohatosti chodu naprázdno se provádí šroubkem bohatosti pod karburátorem, který má být povolen o 1 až 1,5 otáčky od dorazu. Přesná poloha se vyzkouší.
Hladina paliva v plovákové komoře má být taková, aby při naklonění karburátoru o 6° - 10%) plovákovou komorou nahoru palivo ještě nevytékalo. Reguluje se sílou podložky pod ventilkem. Pozor nutno měnit tloušťku jen po desetinách mm neboť zdvojnásobení podložky není přípustné. Do karburátoru pak nestačí dotékat benzín.

3) Seřízení karburátorů JIKOV je stejné pro MINOR I. a MINOR II.
Vedle průměrů trysek jsou v závorce udány průtokové hodnoty dle nového značení, které znamenají průtok vody v ccm/min při spádu 1 m.

MINOR I. difuser hlavni okruh chod naprázdno seřízení sytiče
MINOR II. prům.mm tryska vzdušník tryska vzdušník tryska vzdušník
karburátor 120 (275) 210 (860) 50 (42) 150 (440) 140 (390) 4,5 mm
JIKOV 23 až 125 (300) 230 (1000)

Poznámky k seřízení karburátoru JIKOV:
Difuser o průměru 23 mm má stejný průtočný průřez jako difuser karburátoru SOLEX 25 mm. Větší difuser nedoporučuji, vede ke zvýšené spotřebě následkem horšího rozprašování a k poklesu maximálního krouticího momentu ve středních otáčkách (horší stoupavost vozu).
Rozprašovač zastiňuje menší plochu a vyúsťuje do středu difuseru. Není tedy tolik ovlivněn deformací prodnic za kolenem u MINORA II.
V porovnání se seřízením SOLEXU pro difuser 23 mm je při stejné hlavní trysce o průměru120 (275) regulace ve vysokých otáčkách poněkud chudší a proto vychází menší vzdušník. Doporučuji vyzkoušet tu nejmenší hlavní trysku, při které ještě neklesá maximální výkon, sterjně jak bylo popsáno při seřizování karburátorů SOLEX. Zkoušíme vzdušníky 210 (860), 220 (940) až 230 (1000).
Seřízení ostatních prvků je stejné jako u karburátoru SOLEX.

4) Seřizování chodu naprázdno bylo popsáno v časopisu AUTOMOBIL 2/65
Případná úprava polohy a tvaru přívěry byla popsána v AUTOMOBILU 1/65
Popis funkce hlavního systému a návaznost chodu naprázdno v AUTOMOBILU 10/65.

V případě potřeby jsem ochoten přispět radou i pomocí, pokud mě to volný čas dovolí.



Ing. Miroslav Dašek
Praha 4, Na Veselí 3
Tel: 930-660
nebo do kanceláře: 548-045 až 9 linka 346

V Praze dne:
13. 12. 1965


P.S. Upozorňuji, že v roce 1966 (patrně koncem roku) má vyjít v SNTL „Příručka automechanika“, kde je obsáhlá stať o karburátorech a jejich seřizování, která vysvětluje podrobně funkci karburátorů JIKOV a uvádí všechny nové typy těchto karburátorů, a zabývá se zejména hledáním provozních závad.
Back to top
View user's profile Send e-mail Photo Gallery
Martin
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Apr 17, 2012
Posts: 329
Location: Brno - venkov
PostPosted: Sat May 11, 2013 6:14 pm
Post subject: Re: Doporučené nastavení karburátorů

jak v praxi řešíte " Určité zlepšení lze dosáhnout ucpáním dvou ze čtyř otvorů v první (horní) řadě otvorů emulsní trubičky" Question Zaletovat???
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jan 28, 2012
Posts: 2487
Location: Brno
PostPosted: Sun May 12, 2013 8:32 am
Post subject: Re: Doporučené nastavení karburátorů

No jak se to řeší samosebou nevím, ale k těm osazovačkám karburátorů jsem se koukl do avizované knihy:
aerominor wrote:
Z mého archivu
...
P.S. Upozorňuji, že v roce 1966 (patrně koncem roku) má vyjít v SNTL „Příručka automechanika“, kde je obsáhlá stať o karburátorech a jejich seřizování, která vysvětluje podrobně funkci karburátorů JIKOV a uvádí všechny nové typy těchto karburátorů, a zabývá se zejména hledáním provozních závad.

Takže sem dávám tabulku osazení a celé to povídání naskenuju...



karbecyppa.jpg
 Description:
...upravené vydání z roku 1972
 Filesize:  322.19 KB
 Viewed:  457 Time(s)

karbecyppa.jpg


_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
Martin
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Apr 17, 2012
Posts: 329
Location: Brno - venkov
PostPosted: Tue Apr 15, 2014 9:20 pm
Post subject: Re: Doporučené nastavení karburátorů

tak metodu "ucpání dvou ze čtyř otvorů v první (horní) řadě otvorů" jsem si už našel - dovnitř špilku (špejli) - klasickou, co používáte na jitrnice při zabíjačce, pasuje přesně Laughing a zaletovat. Ale otázka je , který ďoury ucpat Question Question Question přikládám fotku. budu rád za vaše názory ...



karbec2.jpg
 Description:
 Filesize:  53.23 KB
 Viewed:  296 Time(s)

karbec2.jpg


_________________
Nashle na silnici ...
Back to top
View user's profile Photo Gallery
mMario
Nováček
Nováček

Offline Offline
Joined: Nov 30, 2017
Posts: 2
Location: Hoogkarspel Holland
PostPosted: Sun Oct 28, 2018 1:47 pm
Post subject: Re: Doporučené nastavení karburátorů

Spare partslist for JIKOV karburator

www.veteranobchod.cz/p...652&Lang=1

_________________
0
Back to top
View user's profile
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jan 28, 2012
Posts: 2487
Location: Brno
PostPosted: Mon Oct 29, 2018 9:48 am
Post subject: Re: Doporučené nastavení karburátorů

mMario, jinými slovy Marius Wagenaar, z Holandska poslal předchozí odkaz, protože ho trápí karburátor.

Následně mi napsal na margo karburátor následující dopis.
hrubě přeložený Marius wrote:
Dobrý den Vladimir,
Koupili jsme Minor bez karburátoru a máme od kamarádů karburátor Solex a Jikov.
Zkoušíme Solex UAHD, ale není to žádný úspěch.
Teď mám Jikov, a je to lepší, ale studený start je katastrofa.
Takže teď hledáme správné nastavení trysek pro JIKOV pro Minora

Četl jsem na fóru položku: úpravy karburátoru.
Pro nastavení trysky jsem četl toto:
MINOR I. difuser hlavni okruh chod naprázdno seřízení sytiče
MINOR II. prům.mm tryska vzdušník tryska vzdušník tryska vzdušník
karburátor 120 (275) 210 (860) 50 (42) 150 (440) 140 (390) 4,5 mm
JIKOV 23 až 125 (300) 230 (1000)

Nechápu přesně co říká pisatel ()
Můžete mi vysvětlit tento text? ***
Používám karburátor JIKOV 30 POH na Minor.

Nastavení trysek je:
TH Hlavní tryska 175
VH Hlavní vzdušník 200
TN Tryska běhu naprázdno 40
VN Vzdušník běhu na prázdno ?? (nemůže přečíst)
TS Tryska sytiče 120
VS tryska vzdušníku 4.5

Děkuji za odpověď
Zdravím,
Marius
*** Tohle Mariusovi vysvětlím,
stejně tak mu mohu poslat tabulku, která je v Knížce... podle Věstníku Minor klubu:
TH Hlavní tryska 110-120
VH Hlavní vzdušník 210
TN Tryska běhu naprázdno 50
VN Vzdušník běhu na prázdno 150
TS Tryska sytiče 140
VS tryska vzdušníku 4.5


v Knížce je uvedeno také osazení podle továrního nastavení:
TH Hlavní tryska 120
VH Hlavní vzdušník 200
TN Tryska běhu naprázdno 40
VN Vzdušník běhu na prázdno 120
TS Tryska sytiče 120
VS tryska vzdušníku 6


stejně tak je v Knížce je uvedeno DOPORUČENÉ osazení:
TH Hlavní tryska 120-125
VH Hlavní vzdušník 210-230
TN Tryska běhu naprázdno 50
VN Vzdušník běhu na prázdno 150
TS Tryska sytiče 140
VS tryska vzdušníku 4,5


Exclamation A pak se v tom vyznej a raď na dálku, když je to taková alchymie.

Idea Ale má někdo nějaký nápad/poznámku, k tomu tragickému startování?
Mne napadá jen nefunkční odstředivý regulátor...

Question Dlouhodobá otázka:
Jak máte osazené Vaše karburátory?

_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Feb 28, 2015
Posts: 698
Location: Brno-Husovice
PostPosted: Tue Oct 30, 2018 12:39 pm
Post subject: Re: Doporučené nastavení karburátorů

Vladimíre máš pravdu že je to alchymie.

Nemyslím si že by to dělal odstředivý regulátor leda že by zůstal zaseklý jako ve vysokých otáčkách to snad. Vyzkoušel bych se podívat na svíčky.

Jinak je to opravdu na dálku těžký s Vojtou jsme to zkoušeli a vymněnovali trysky a vzdušníky až jsme našli kompromis při kterém to jakš-takš fungovalo a myslím že s tím osazením jezdí dodnes.

Rancher wrote:
Podle sdělení Mariuse, je odstředivá regulace Ok a funguje podle manuálu.


Last edited by JaraII on Tue Oct 30, 2018 12:44 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Photo Gallery
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Feb 28, 2015
Posts: 698
Location: Brno-Husovice
PostPosted: Tue Oct 30, 2018 12:40 pm
Post subject: Re: Doporučené nastavení karburátorů

Jo na minoru mám Jikov tak se podívám čím je osazen. Wink
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Martin
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Apr 17, 2012
Posts: 329
Location: Brno - venkov
PostPosted: Wed Oct 31, 2018 11:42 pm
Post subject: Re: Doporučené nastavení karburátorů

nefunkční odstředivý regulátor bych v tom možná nehledal (jezdil jsem dost dlouho bez něho startovalo to na škubnutí starterem. Mrknul bych na výšku hladiny a utěsnění okolo "komory emulzní trubičky" a hlavně falešnej vzduch okolo hřídelky klapky. jak se píše v DP: "...opotřebený hřídelík přívěry bývá někdy zdrojem hluku motoru a někdy i ZDROJEM POTÍŽÍ PŘI NATÁČENÍ MOTORU, neboť kolem tohoto hřídelíku vniká falešný vzduch do motoru .... "

_________________
Nashle na silnici ...
Back to top
View user's profile Photo Gallery
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Feb 28, 2015
Posts: 698
Location: Brno-Husovice
PostPosted: Thu Nov 01, 2018 9:07 am
Post subject: Re: Doporučené nastavení karburátorů

Tak tu máš nastavení mého karburátoru

TH Hlavní tryska 120
VH Hlavní vzdušník 200
TN Tryska běhu naprázdno 40
VN Vzdušník běhu na prázdno 120
TS Tryska sytiče 140
VS tryska vzdušníku 4.5
Rancher na to wrote:
takže klasické, čili doporučené osazení. Dík.
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Display posts from previous:   
Post new topic    Reply to topic    Printer Friendly Page    Forum Index ›  Motor a převodovka
Page 1 of 1
All times are GMT + 1 Hour



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy