tento email wrote: |
Dear Sirs, I`m the automotive journalist from Russia writing about automobile history. Now I lanch an investigation about 1949 Aero Minor which was presented to Josef Stalin as a gift to his 70-th jubilee. 20.12.1949 the car was moved to Moscow Politechnical Museum and later handed over to public health service. Later the fate of this car is unknown. Can you find some material in your archive about this car? May be you have some photos? Do you know the shassis numbers? In any case please answer me. I thank you in advance. Kindly, Ivan Barantsev |
tedy hrubě přeloženo wrote: |
Jsem automobilový novinář z Ruska a píši o automobilové historii. Teď právě sháním zprávy o 1949 Aero Minor, který byl dán Josefu Stalinovi jako dárek k jeho 70tinám 20.12.1949 se vůz stěhoval do Moskvy Politechnického muzea a později předán do veřejného zdravotnictví. Pozdější osud tohoto vozu není znám. Dokážete najít nějaký materiál ve svém archivu o tomto autě? Může být, máte nějaké fotky? Znáte číslo šasi? V každém případě, prosím, odpovězte mi. Děkuji předem. Zdravím Ivan Barantsev |
Quote:: |
V průběhu října ve vládní radě převládlo zavržení původní myšlenky vystavení darů na více místech republiky a bylo rozhodnuto, že dary Stalinovy budou vystaveny společně na jednom místě. Zástupce ÚRO Souček referoval o tom, že všechny dary, včetně darů ze Slovenska budou do 30. listopadu soustředěny v Praze, kde proběhne také jejich výstava v režii ministerstva informací a osvěty. Po mnohých nejasnostech v otázce, které složky budou do dárkové akce zapojeny, vládní komise 9. listopadu schválila návrh, „aby dary k 70. Narozeninám byly akcí lidu Československa, t.j. , aby vycházely ze závodů a krajů, nikoli od korporací, organizací atd.“ Toto ideové vymezení však odporovalo zařazení do akce těch darů, které jakkoli by byly vhodné, svým původem nesplňovaly premisu „lidovosti“. Kvůli tomu docházelo k situacím, kdy bylo obcházeno přesné vymezení ideologického rámce a to například v případě Slovanského výboru v Praze, „který hodlá věnovat soubor československých krojů“, tedy dar, jenž plně vyhovoval požadavku důrazu na regionální specifičnost. Proto komise rozhodla, „aby tento dobrý námět byl uchován a zařazen do lidových darů, třeba jako dar pražského lidu“. Podobně byly do lidových darů zařazeny „ukázky lidové tvořivosti vojáků“. Rozsah dárkové akce, vhodnost darů i příprava dopravy a předání darů v Moskvě byla samozřejmě konzultována se sovětskou stranou, konkrétně s velvyslancem Silinem a zpráva o akci byla zaslána též velvyslanci Laštovičkovi do Moskvy. Dary byly přebírány zástupci ÚRO bezprostředně po ukončení akce, tedy ve dnech 30. listopadu – 4. prosince. Z odevzdaných darů byla připravena výstava pro veřejnost, která se konala ve Veletržním paláci v Praze, přičemž samostatná výstava darů ze Slovenska byla uspořádána v Bratislavě (dary ze Slovenska byly posléze také převezeny do Prahy a vystaveny ve Veletržním paláci). V oficiální zprávě se uvádí, že celkový počet darů dosáhnul čísla 528, jednalo se však odhadem o 3 000 jednotlivých předmětů. Všechny dary byly pečlivě zaevidovány, dárcům byl vystaven blanket potvrzující přijetí daru a každý dar byl vyfotografován. Ze snímků byla složena dokumentární alba, přičemž celý soubor včetně popisu darů tvořilo 11 kožených alb. Soubor snímků s popisem v ruském jazyce byl odeslán do Moskvy, druhý soubor obdržel prezident Gottwald a další dva soubory alb „zůstaly, jako věčné doklady o celonárodním projevu přátelství a oddanosti čs. pracujícího lidu ke generalissimu J. V. Stalinovi, u předsednictva vlády ČSR a ÚRO“. Slavnostní otevření výstavy darů, se konalo 4. prosince za účasti zástupců vlády, velvyslanectví SSSR a všech složek NF. Slavnostní projevy přednesli členové vládní komise ministři Kopecký a Nejedlý. Ze zprávy je patrné, že se výstava setkala s velkým zájmem obyvatelstva: „Od samého zahájení výstavy až do jejího zakončení proudily výstavou desetitisíce návštěvníků. … Po prvních dnech, kdy byla otevřena od 8 hod. ráno do 22 h. do večera bylo zapotřebí prodloužit otevření výstavy do 24 hod. Za necelý týden prošlo výstavou 80 000 návštěvníků.“ Výstava byla ukončena o půlnoci 11. prosince a okamžitě bylo započato s její likvidací a nakládáním darů na připravený vlak, přičemž se „soudruzi vypnuli přímo k údernickým výkonům, takže jejich pracovní úsilí bylo korunováno naprosto hladkým vybavením celého vlaku darů v 18 hodinách, aniž by přitom byl rozbit nebo třeba jen poškozen jediný dar“. Vlak s dary tedy mohl být již 12. prosince v 18 hodin vypraven, spolu s delegací zástupců ÚAV NF, ROH a závodů, do Čierné u Čopu, odkud dary i delegace pokračovaly sovětskou soupravou, přičemž „radostnou cestu do Moskvy doprovázela nesčetná slavnostní přivítání vlaku a delegace v československých i v sovětských stanicích od Prahy až do Moskvy“. Co tedy vlastně Stalin, mimo výše zmíněných příkladů, od československého lidu“ dostal? Zajisté zde neuvedeme všechny dary, pouze stručný výběr těch pozoruhodnějších. Stalin ke svým sedmdesátinám obdržel například trojfázový generátor, mnoho lahví vína, magnezitovou cihlu, 16 pneumatik, bustu J. E. Purkyně a Jana Žižky, k technickým darům náleželo i příslušenství včetně krabičky s nářadím a plechovky s olejem, lulkový tabák a asi 30 lulek, kromě většího počtu jiných zbraní také kulomet, model tanku, automatickou váhu, mnoho uměleckých předmětů od váz, přes sošky, vlastní portrét až po bronzovou sochu ženy, malovaná vajíčka, šicí stroj, dvě pohovky a několik křesel nebo například umělé květiny z gumy. NA, fond 357/2, inv. č. 7, k. 21, Zpráva o akci darů československého lidu k 70. Narozeninám generalissima J. V. Stalina, s. 1. Mezi dary byli i dva kladrubští hřebci, letadlo Aero, Tatraplán a motocykl JAWA. Spolu s dary putovaly do Moskvy i knihy svázaných podpisových archů zdravice. Je patrné, že velká a široce pojatá dárková akce se setkala s velkým úspěchem. Přestože některé dary byly bezpochyby určeny přímo Stalinovi (máme zde na mysli například dýmky), jiné měly za úkol představit československý průmysl a umění v tom nejlepším světle a do určité míry také obdarovat celý Sovětský svaz. |
mail od Ivana wrote: |
Dear Vladimir, thank you for your letters. My article is concerned with Stalin`s Aero Minor find. I send you some photos of this car nowadays. The restoration will start on next week. May be on Friday I will make good photos. Two photos from minory.cz is the only that I found. Is it possible to receive the hi-res images without copyrights? Of cource the cource will be mentioned as you write. Is it possible to find some literature about Aero Minor model and catalogue of details? Photos from factory will be usefull in restoration. Thank you separately for this link! minory.cz/index.php?na...amp;pid=24 It is astonishing for me that factoty archives was lost. It was my best hope to find documents about Stalin`s car. Now I found only the documents from Polytechnical Museum in Miscow where Tatraplan, Skoda, Minor and EMW was exhibited from 26.12.1949 to 05.01.1955. Later all cars was moved to the garage of Moscow medical service. Tatrapla T600 with Sodomka body is now in Tatra museum. Aero Minor was in private hands from 60-es to 2013 and you can see its condition on photos. |
přeloženo wrote: |
Vážený Vladimíre , děkuji vám za vaše maily. Můj článek se zabývá nálezem Stalinova Aero Minora. Posílám vám pár fotek z tohoto auta v dnešní době. Rekonstrukce začne příští týden. Může být v pátek budu dělat dobré fotky . Dvě fotky z minory.cz je jen to, že jsem našel. Je možné dostat obrázky s vyšším rozlišením? (Pavel mi je už poslal -VN) Obrázky bez autorských práv ? Z samozřejmě bude popis uveden, jak píšete. (Pavel Krbec - www.minory.cz VN) Je možné najít nějakou literaturu o Aero Minor modelu a katalog detailů ? Fotky z továrny budou hodit při restaurování. Děkuji zvlášť pro tento odkaz ! minory.cz/index.php?na...amp;pid=24 Je pro mě ohromující, že tovární archiv byl ztracen. Byl to moje nejlepší naděje najít dokumenty o Stalinově autu . Teď jsem našel jen dokumenty z polytechnickém muzeu v Moscow kde byl Tatraplan , Škoda , Minor a ETM vystaven od 26.12.1949 do 01.05.1955 . Později všechna auta byla přesunuta do garáže Moskevské lékařské služby . Tatraplan T600 s karoserií Sodomka je nyní v muzeu Tatra. Aero Minor byl v soukromých rukou od 60ých do roku 2013 , a můžete vidět jeho stav na fotografiích. |
Rancher Zaslal: Út Říj 15, 2013 12:45 pm wrote: | ||
Není to žádná událost. 4 lidi z jádra tudy prošuměli, koukli a šli zas pali. Dokonce si ani hned neprohlídli obrázky ![]() Takže není co řešit. nechávám to otevřené jen na čtení, zamykám na zápis. Stejně sem nikdo nehodlá nic psát. Včera jsem psal do Ruska jak debil dlouhýho maila, abych se vnutil do přízně a dostal další porci informací, nasliboval jsem Ivanovi, že jim tam klidně přijedu umejt na Minorovi okna.... ![]() Ještě Vám sem umisťoval písmenka a obrázky, místo abych čuměl na telku a to jenom proto, že jsem se nadchnul na tím krásným zafungováním stránek, kdy "můžeme bejt u toho". Neuvědomil jsem si, že je to jen moje a maximálně Michalova radost a ostatní to sežerou jak buřta u nádražního stánku. Nějak mne ten můj věk začíná asi deformovat, neb mám radost z maličkostí ![]() Samozřejmě, že nejsem natolik nevděčný, abych za to nepoděkoval Pavlovi, který spáchal inspirativní článek a dodal startovací i následné krmivo. |
...první odpověď wrote: |
Re: Žádost o konzultaci s archivem Vážený pane Nešpore, p. Pokorný mi přeposlal Vaši žádost. Podívám se po tom, uvidíme, něco by se v našem archivu snad mohlo najít. Jakmile budu něco vědět, ozvu se Vám. S pozdravem Alžběta Čornejová Všeodborový archiv ČMKOS |
mail z 16.10. wrote: |
Владимир, добрый вечер! Очень хорошо, что Вы знаете русский, я буду писать Вам по русски. К сожалению, а может и к счастью, Skype я не использую. Спасибо за предложение по литературе и запчастям, я обязательно передам их реставраторам машины. Какова история появления двух фотографий у Павла Крбека? Передайте ему нашу благодарность за фото, мы его обязательно будем упоминать в статьях об Аэро Миноре. Сейчас мы постараемся к понедельнику собрать максимум имеющейся у нас информации по Минору и опубликовать на сайте oldtimer.ru. Эта статья в дальнейшем может быть хорошей основой для ссылок. Сейчас в обработке находится интервью с владельцем Минора в 1972-2013 годах, а также газетные статьи, посвященные юбилею Сталина и подаркам из Чехословакии. Кроме Минора в числе подарков была и Skoda 1101 Tudor. Известно ли что-то об этой машине? Возможно в архивах Skoda сохранилась какая-то информация. С уважением, Иван |
All times are GMT + 1 Hour