Quote:: |
Verze Minora zvaná „Nároďák“ se širší karosérií měla čtyřválcový čtyřdobý motor boxer o objemu asi 900 cm3 , znám to pouze z vyprávění mého otce, který s ním jezdil v běžném podnikovém provozu jako testující řidič. Bohužel motor měl konstrukční vadu, ve snaze o maximálně kompaktní konstrukci byly štefty pro stažení hlavy příliš blízko válců nebo sacího kanálu a motor v malém množství ale vytrvale odsával vodu z chladicí soustavy. Můj otec to zjistil, po kontrolní rozebírce se zjistila i příčina, tak ote c na to dával pozor, a mimo kanistru s benzínem měl ve voze i dva kanistry s vodou. Bohužel, s novým vozem se chlubil i tehdejší ředitel ing. Štochl, který si vůz půjčoval na večerní mecheche stranických funkcionářů. Při jedné z vyjížděk do mělnické vinné oblasti samozřejmě kašlal na kontrolu vody v chladiči, na což ho otec upozorňoval, a motor bez vody kompletně zlikvidoval totálním zadřením. Výroba automobilů v tehdejších Leteckých závodech ale již byla trnem v oku škodovácké a armádní lobby v plánovací komisi, tak byl celý projekt dán k ledu, v MB se začal vyrábět Škoda Tudor a Motorlet se začal chystat na výrobu motoru M05 pro korejskou válku. Nároďák pak fungoval coby soukromý vůz jednoho z mistrů v Iranu již s klasickým Minorským dvoudobým dvouválcem, „čumák“ vozu ale byl jiný. Nejsem si jist, jestli se tam také zkoušel po čtyřválci také onen dvoudobý tříválec, vím, že o tom motoru otec také mluvil, ale jestli se zkoušel také v onom nároďáku nevím. Vím jenom, že když se v 50. létech objevila tříválcová dvodobá IFA, předchůdce Wartburga, z tehdejšího východního Německa, tak otec říkal, no to od nás okopírovali, my už jsme to měli před 10 lety. |
minor8098 wrote: |
Rancher - k popisu "Nároďáku" můžeš sdělit více. Díky a pěkný den. |
All times are GMT + 1 Hour