Aero Minor II 1946 - 1951
Community Forums › Technika › Podvozek › Vůle v uložení zadního listového pera

Vůle v uložení zadního listového pera
Od spodku pneumatiky, až po vršek listového péra
Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Post new topic    Reply to topic    Printer Friendly Page     Forum Index ›  Podvozek

View previous topic :: View next topic  
Author Message
minorek
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Apr 01, 2012
Posts: 628

PostPosted: Mon Feb 04, 2013 8:29 am
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

Asi bych to celé uzavřel rčením - "padla kosa na kámen..." Laughing
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jan 28, 2012
Posts: 2570
Location: Brno
PostPosted: Mon Feb 04, 2013 10:55 am
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

Padl kos na kámen! Very Happy

_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
zaslapanyminor
MINORISTA
MINORISTA

Offline Offline
Joined: Jul 09, 2012
Posts: 28
Location: Nový Knín
PostPosted: Mon Feb 04, 2013 8:23 pm
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

Já bych přece jenom nechal otázku ještě chvilku otevřenou... Very Happy Nezeptal jsem se na jednu docela důležitou věc - nevíte někdo jaké mají být správné rozměry neopotřebovaných polokoulí?
U mě je to následující: polokoule průměr 58mm, výška 25mm, tloušťka konce list. pera 10mm, průměr pouzdra v rameni 63 mm, z čehož vychází vůle 3mm. A ty polokoule jsou jedna jako druhá, bez známky nepravidelného opotřebení, tak teď nevím co je špatně a jestli by tam nějaká vůle neměla být...

_________________
0
Back to top
View user's profile Photo Gallery
minorek
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Apr 01, 2012
Posts: 628

PostPosted: Tue Feb 05, 2013 1:35 pm
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

Jako obvykle mi ruplo v kouli a dal jsem se do měření polokoulí... Laughing Sakra to je věta...
Vybral jsem ten nejzachovalejší kus a oměřil. Výsledky jsou téměř stejné.
Polokoule průměr 58 - 58,5mm , výška 25mm , tloušťka list. pera na konci 10mm, průměr pouzdra v jednom rameni 63mm a ve druhém 62mm.
Takže tvoje polokoule a uložení by mělo být OK.
Nějaká vůle tam bejt přece musí, když to vemeš tak to je teoreticky 1,5 mm na každé straně. Po natlačení vazelíny se to ztratí...
Já bych to neřešil...
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jan 28, 2012
Posts: 2570
Location: Brno
PostPosted: Tue Feb 05, 2013 4:26 pm
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

JJ... změřeno a odsouhlaseno včetně shodného názoru na potřebu té vůle.
BTW: Dokonce i prokazatelně upracovanej kus polokoule měl 24,8 mm

To auto stejně sedí svojí hmotností přes pouzdro ramena celou dobu na té horní polokouli, tj. propružení je bez vůle, okamžité.
Je to pro mne zajímavá konstrukce plovoucího uložení a přiznám se, že jsem ji na začátku moc do detailu nechápal, dokud mi minorek nedal hodinku doučování minorologie.

Idea Pak jsem si vzpomněl na Elstnerovu knížku, kde je přiložený obrázek a došlo k definitivnímu osvícení Exclamation .



zadninaprava.jpg
 Description:
 Filesize:  68.64 KB
 Viewed:  287 Time(s)

zadninaprava.jpg

Back to top
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
zaslapanyminor
MINORISTA
MINORISTA

Offline Offline
Joined: Jul 09, 2012
Posts: 28
Location: Nový Knín
PostPosted: Sat Feb 09, 2013 12:36 pm
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

Kluci díky, zase jste mi ušetřili spoustu práce. A když už mluvíte o Elstnerovi, tak jsem si v této souvislosti vzpomněl taky na zajímavou fotku - když při africké cestě Minor vlivem přetížení už drhnul zadními koly o podběhy, rozhodl se Elstner uprostřed Afriky o konstrukční úpravu zadní nápravy. Se šesti domorodci sundal karosérii, od místního kováře si nechal upravit vyřazené pero ze sedmituny a vykovat třmeny, kterými následně pero uchytil k tomu původnímu. Konce pera pak byly opřeny pravděpodobně natvrdo o horní hranu ramen, to už z fotky není zřejmé...Ta fotka je zajímavá ještě z dalšího důvodu, je na ní totiž vidět plech kterým byl chráněn spodek motoru...



elstner.jpg
 Description:
 Filesize:  117.34 KB
 Viewed:  300 Time(s)

elstner.jpg


_________________
0
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Chong
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Mar 08, 2012
Posts: 466

PostPosted: Sat Feb 09, 2013 6:34 pm
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

No moc šroubů na předním disku nemá Very Happy
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Chong
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Mar 08, 2012
Posts: 466

PostPosted: Sat Feb 09, 2013 6:37 pm
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

Všimli jste si rozšířeného zásobníku vody v chladiči.. nahoře, zasahuje víc dozadu než je u klasického chladiče obvyklé.. taky se mi zdá že má odpojené zapalování Smile
Back to top
View user's profile Photo Gallery
minorek
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Apr 01, 2012
Posts: 628

PostPosted: Sun Feb 10, 2013 12:57 am
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

Hezký obrázek Elstnerovic podvozku, dobře ho z knihy znám...
Jen je mi trochu divné, že se tyhle technické fotografie v NECENZUROVANÉ knize z roku 48 moc neobjevují, zlepšilo se to až v té další CENZUROVENĚ učesané verzi s názvem Saharou a pralesem z roku 56 od státního nakladatelství dětské knihy.
Snad možná proto je tam více kreseb Minora s podrobným popisem funkce - viz. Rancherův obrázek výše. Bylo to asi kvůli mladým čtenářům, kterým byla kniha určena.

Je to sice paradox, ale kdo četl obě Elstnerovi knihy, dá mi jistě za pravdu, že kupodivu ta CENZUROVANÁ je co do kvality technických informací o Minoru lepší...Taky použité fotografie jsou co do rázu dokumentování stavu vozu lepší (viz. třeba fotka toho podvozku). I ostatní fotky jsou velice kvalitní a pěkné, přesto je většina odlišných od těch z roku 48.
Zkrátka mi přijde, že ta pozdější kniha je v tomto směru kupodivu lepší i přes cenzurovanost.

BTW: kdo trochu sledoval trabantí výpravy Dana Přibáně do Afriky a Jižní Ameriky, tak ví, že oba německé vozy měli zesílené zadní listové pero tuším o jeden list a "šustlpech" po motorem se ukázal jako nezbytná součást výbyvy na takto náročnou cestu. Problém s chladičem (jeho zvětšením) ovšem u Trabika odpadají...
Jen obdivuju Elstnera, že to celé dokázal i bez nějakýho podělanýho bezkontaktního zapalování...
Back to top
View user's profile Photo Gallery
minorek
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Apr 01, 2012
Posts: 628

PostPosted: Sun Feb 10, 2013 1:09 am
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

To přídavné pero ze sedmituny tam podle mě jen tak "levituje" tzn. že na koncích není nikde na ničem položené - ničeho se nedotýká. Jeho funkce zpočívala v tom, že když došlo k max. propérování vozu vlivem zatížení (přetížení), tak se to původní staré list. pero opřelo o to přídavné za sedmituny a teprve pak to začalo plnit svoji funkci.
Čož hodnotím jako velice důmyslné řešení...
Jen si myslím, že ta karoselie vzadu visela asi na tom přídavném peru, jelikož zas tak tolik místa vtom tunelu pro pero není...
Back to top
View user's profile Photo Gallery
minorek
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Apr 01, 2012
Posts: 628

PostPosted: Sat Mar 09, 2013 12:02 am
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

zaslapanyminor wrote:
zkusím poptat firmu co prodává ten textit, možná by uměli ukrojit kousek tyče...

zkus se zeptat tady auto.bazos.cz/inzerat/...idtext.php
Back to top
View user's profile Photo Gallery
mesersmit
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Dec 26, 2014
Posts: 362
Location: Brno
PostPosted: Wed Oct 02, 2019 2:18 pm
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

Jak na třmeny listového pera které při rozložení na jednotlivé listy v ohybech praskly? Kdo nebo kde vyrobí nové či dají pero dohromady i s promazáním?
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Chong
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Mar 08, 2012
Posts: 466

PostPosted: Thu Oct 03, 2019 4:57 am
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

Ahoj mesersmite, co myslíš třmeny? To ty výkovky, co stahují listové pero k rámu, nebo ty pásoviny, co stahují k sobě listy listového pera? To první by mohl být s ohledem na pevnost problém vyrábět v replice, ale to druhé jsme normálně zastudena okovali okolo listového pera i s tím nýtem zvrchu...
Back to top
View user's profile Photo Gallery
mesersmit
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Dec 26, 2014
Posts: 362
Location: Brno
PostPosted: Thu Oct 03, 2019 4:07 pm
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

Ta druhá varianta. Jsou to ty pásoviny s nýtem. Napadlo mě zda to nenechat na kováře.
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Chong
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Mar 08, 2012
Posts: 466

PostPosted: Thu Oct 03, 2019 7:27 pm
Post subject: Re: Vůle v uložení zadního listového pera

prosímtě nenech se vyplašit... vyvrtal jsem do toho díru, roznýtoval nýt, opracoval aby zapadl do listu (tyjo, je to tak dlouho že si už jen myslím že tam byla díra). Pak si to rozměříš a ve svěráku si načneš ohyby. Vezmeš to a na cílovém místě to přitáhneš např. truhlářskou svěrkou, za listy to upneš za boky do svěráku a pak už je to opráci s kladivy... to dáš Smile Jinak já osobně jsem rozebral původně listy pera, obrousil jsem drátěným hrnkovým kartáčem fryčkou, namazal grafitvou vazelínou, stáhl přes středovou díru imbusovým šroubem (ten pak zapadne do díry v rámu či tunelu nápravnice) a pak jsem to okoval viz výše... Pravdou ale je, že jsem např nepotřeboval překovávat listy. Ale protože nevím kdo by mi to spáchal, asi bych je zkusil překovat, či přelisovat za studena. naštěstí jsem tohle řešit nemusel...
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Display posts from previous:   
Post new topic    Reply to topic    Printer Friendly Page    Forum Index ›  Podvozek
Page 2 of 3
All times are GMT + 1 Hour
Go to page Previous  1, 2, 3  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy