Aero Minor II 1946 - 1951
Community Forums › Technika › Podvozek › Klouby ramen

Klouby ramen
Od spodku pneumatiky, až po vršek listového péra
Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Post new topic    Reply to topic    Printer Friendly Page     Forum Index ›  Podvozek

View previous topic :: View next topic  
Author Message
Minorek45
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jun 07, 2014
Posts: 60
Location: Kdyně
PostPosted: Sat Aug 08, 2015 5:46 pm
Post subject: Re: Klouby ramen

JaraII wrote:
Minorek45: Stou výdřevou je to jako když děláš krovy na střeše. Vždy je nejlepší vše vyměnit a máš jistotu že že to nějaký čas vydrží a pokud jsi Minora rozebral na prvočinitele tak bych zvažoval tu variantu udělat novou výdřevu. Samozřejmý je to o penězích ale pokud to bude po renovaci v suchu tak už to nebudeš muset řešit. Jo a replika by to byla když by si vyrobil celé auto a nepoužil díly z Minora ale když vyměníš výdřevu tak jeto renovace. Cool

Hm asi máš pravdu budu o tom uvažovat ono to není totiž žádná sranda to dát zase do kupy rozebrat to jde ale složit to je horší.

_________________
0
Back to top
View user's profile Photo Gallery
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Feb 28, 2015
Posts: 738
Location: Brno-Husovice
PostPosted: Sat Aug 08, 2015 7:17 pm
Post subject: Re: Klouby ramen

To je horší to dát zase dohromady je to běh na dlouhou trať. Ale máš výhodu že jsi to rozebírál sám, já kopil velorexa v rozebraném stavu to bylo když mě zbyla krabice dílů a řešil jsem kde co chybí.
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Minorek45
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jun 07, 2014
Posts: 60
Location: Kdyně
PostPosted: Sun Aug 09, 2015 7:58 pm
Post subject: Re: Klouby ramen

Hm já mám ještě rapida z roku 34 a ten je na tom taky bídně tak doufám že toto dopadne dobře a pak se pustím do rapida .

_________________
0
Back to top
View user's profile Photo Gallery
luckytom
MINORISTA
MINORISTA

Offline Offline
Joined: May 02, 2012
Posts: 20
Location: Bílý Kámen
PostPosted: Mon Aug 10, 2015 6:01 pm
Post subject: Re: Klouby ramen

Já bych to staré dřevo nezatracoval. Pokud je zdravé, může být pevnější, než nové, sám mám starý krov v opravě a některé časem prověřené trámy (i 400 let) nejdou ani vrtat. A že může být staré dřevo "seschlé", tak to je úžasný blábol. Dřevo samozřejmě přirozeně pracuje, ale pokud je použité vysušené, tak nikdy už nebude seschlejší.
Že jeden profi renovátor prosazuje jednu myšlenku, neznamená, že je to ta nejlepší. Osobně jsem zastáncem opravy (výměny) poškozených částí se zachováním původních dobrých. Nikomu to však nenutím, ani se nenazývám renovátorem, pouze přispívám svým názorem.
Back to top
View user's profile
Minorek45
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jun 07, 2014
Posts: 60
Location: Kdyně
PostPosted: Mon Aug 10, 2015 8:33 pm
Post subject: Re: Klouby ramen

luckytom wrote:
Já bych to staré dřevo nezatracoval. Pokud je zdravé, může být pevnější, než nové, sám mám starý krov v opravě a některé časem prověřené trámy (i 400 let) nejdou ani vrtat. A že může být staré dřevo "seschlé", tak to je úžasný blábol. Dřevo samozřejmě přirozeně pracuje, ale pokud je použité vysušené, tak nikdy už nebude seschlejší.
Že jeden profi renovátor prosazuje jednu myšlenku, neznamená, že je to ta nejlepší. Osobně jsem zastáncem opravy (výměny) poškozených částí se zachováním původních dobrých. Nikomu to však nenutím, ani se nenazývám renovátorem, pouze přispívám svým názorem.

Tvůj názor samozřejmě respektuji a myslím že jej respektují všichni alespoň doufám. Zrovna dneska mi truhlář přinesl zbytek předku který udělal na hrubo a právě jsme se o tom bavily jestli ano či ne a nakonec tedy vyměníme vše co je poškozeno a to co je uvolněno se jen opraví popř. přiklíží . Nebudu vyrábět celou výdřevu jelikož jak tu bylo řečeno chtělo by to kopyto a to ještě vyrábět nemá cenu kvůli jedné výdřevě. Dost na tom že musím dělat matrice na vytlačení jednotlivých dílů výfuku,misky na gumy mezi karoserii a rám a válečky na výrobu podlahy. Myslím že s tím bude i tak dost práce ale cením si názoru ostatních .

_________________
0
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Chong
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Mar 08, 2012
Posts: 466

PostPosted: Tue Aug 11, 2015 6:03 am
Post subject: Re: Klouby ramen

Luckytom: myslím že krovy a výdřeva je tak trochu rozdíl :). Pamatuji si když jsem před lety dělal s tesařem co pobíjel prkny střechu verandy. Prkna rval tak natěsno že je v podstatě do sebe značně hrubě klínil. Tak mu říkám proč to dělá, když je stačí naskládat vedle sebe a přitlouct, že je to zbytečný. A on mi odpověděl "neboj, za rok mezi nimi i tak prostrčíš prsty". Měl pravdu Very Happy Takže s dřevem se v průběhu času něco děje, jak jinak by nešly např. ty krovy navrtat :). Problém ale bude nejspíš jinde. Když soudruzi vyrobili výdřevu z naprosto nedokonale vyschlého dřeva a pochybuju že si fošny sušili desítky let na půdě (osobně jsem v Rudém letově na praxi spávaval mezi prkny v parní sušírně dřeva a dokonce jsme v žertu jednoho spolužáka málem upekli v sušírně nevěda že zrovna pustili páru), jak je např. na venkově zvykem, tak se dá říct že "dozrálo" na autě. Koneckonců asi by pak na autě nebylo tolik popraskaného dřeva, kdyby bylo košer ne? Smile Tedy mělo-li to štěstí že auto nedoznalo větru, deště, sněhu a soli, mohlo např. v depozitáři skutečně na autě dozrát. Sesychání s sebou nese zároveň zmenšení objemu hmoty dřeva. K tomu cyklické smáčení vede k měknutí dřeva (biologiocké působení) a v podstatě od střechy k prahům u minora docházelo desítky let k drobnému smáčení, zejména pokud nebyl garážovaný (ikdyž ona i vlhkem zatuchlá stodola stojí za to). Od drobně zatékající vody pod gumu okna, od hřebíčků v horní podokapové drážce dveří a nádhernému vodnímu můstku v koutě podokapové drážky se sloupkem dveří, plus známou vadu, kdy voda zatékající výstupní vzduchovou kapsou masivně penetruje vodou prahy a spoje prahů... Když k tomu přičteš cyklické mechanické namáhání provozem, degradace lepidla a místy i uvolnění vrutů, vychází mi z toho že i zdánlivě dobrá výdřeva nemusí být ve výborné kondici a to zejména pokud jsou na karoserii patrné praskliny z deformací (typicky roztržený spoj okapničky střechy). Samozřejmě jak píše Minorek45 použití origo dílů, lze vykompenzovat rozebráním spojů a jejich nasycení moderními lepidly s tmelícím a vymezovacím účinkem. Osobně jsem ale měl v ruce nový sloupek z bukového dřeva a ten původní vyjmutý ven... Přehnaně řečeno.. rozdíl jako mezi betonem a slámou.
Back to top
View user's profile Photo Gallery
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Feb 28, 2015
Posts: 738
Location: Brno-Husovice
PostPosted: Tue Aug 11, 2015 7:09 am
Post subject: Re: Klouby ramen

Chong: musím tě pochválit nato že jsi od železa tak chápeš problém dřeva. Ono jde o to že dřevo po letech vyschne a tím ztvrdne a ztrácí svojí houževnatost (pružnost) tím se zdá že dřevo vyzrálo že je tvrdý ale je křehký. Pokud se ale dostane do styku s vodou stává se z něj (jak si podotkl) slámou. Takže si myslím že když si vezmu že mám minora z 1947 co je 68 let tak bych výdřevu vyměnil co z největší části a když už je karosérie rozebraná tak proč ne. Je na každým jak se rozhodne hlavně jde o to dát to zase dohromady, minor má výhodu že je karosérie na rámu takže i ta shnilá karosérie zdánlivě drží. Cool
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Chong
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Mar 08, 2012
Posts: 466

PostPosted: Tue Aug 11, 2015 11:20 am
Post subject: Re: Klouby ramen

ano zdánlivě... ona totiž karoserie je ve skutečnosti sendvičová konstrukce, tedy kombinace dvou vrstev materiálu a zde o rozdílných vlastnostech... pokud ztratí pevnost jedna část, ubývá pevnosti jako celku. Ani jedno není bez druhého nosné! Obojí musí být ve výborné kondici. Plech toho díky své houževnatosti dost vynese, ale jen zdánlivě. První indikátor problému jsou dveře. Začíná být problém se stálostí usazení vůči dveřnímu otvoru (najíždění prolisu dveří na gumový klínek) . Nechápu tedy renovátory, kteří řeknou "prahy jsou 70%, není je třeba měnit". Prahy jsou v drtivé většině nerenovovaných minorů závažný problém a vyžadují výměnu i se všemi komplikace, které to přináší. Minimálně prahy musí být vždy 100%. Dále je nutné si uvědomit že jednotlivé segmenty výdřevy nejsou samoúčelné. V přední části tvoří trojboký pedálový nosník, práh, vzpěra vedoucí k oknu a "banán" podpírající prolis dveří tvoří základní segment příhradové konstrukce. Ta brání zborcení tvaru v partii pedálové stěny, bočního rámu okna a "futra! dveří, přičemž drží tvarově přes vysunutý sloupek předního okna i zbytek futra dveří. Ten je vzepřený přes sloupek dveří a dále tento sloupek vynáší přes výdřevu bočního okénka jako protiváhu zadní část společně s kufrem. Tedy karoserie s výdřevou by se měla řešit poměrně komplexně. Problém lepených spojů, vymezených expandujícím lepidlem je v tom, že samotné čepy bývají do určité hloubky "slámovaté", nikoli však pevné jako čepy nové. Vymezí se tedy vůle, ale ta se po čase v měkké zdegradované části čepu opět vymáčkne... proto onen profi renovátor byl pro kompletní výměnu :). Samozřejmě chápu že jednotlivé díly jsou na spasování velmi náročné na výrobu.. je to 3D model a obvykle, krom prahů, troboku se jedná o obtížně reprodukovatelný tvar, zejména pokud vyžaduje vyfrézované drážky pro drážky těsnění... kdyby to byla sranda, pouštěl by se do toho každý Smile
Back to top
View user's profile Photo Gallery
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Feb 28, 2015
Posts: 738
Location: Brno-Husovice
PostPosted: Tue Aug 11, 2015 3:38 pm
Post subject: Re: Klouby ramen

ano proto slovo zdánlivě, popsal si přesně proč udělat novou výdřevu a kór když už je minor rozebrán na prvočinitele, pak se nemusí řešit praskání laku v exponovaných místech (typicky roztržený spoj okapničky střechy) nebo svěšených dveří. Very Happy
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Minorek45
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jun 07, 2014
Posts: 60
Location: Kdyně
PostPosted: Wed Aug 12, 2015 8:02 pm
Post subject: Re: Klouby ramen

Ty jo kluci normálně jste mi rozhodily názory tak nevím co si myslet.

_________________
0
Back to top
View user's profile Photo Gallery
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Feb 28, 2015
Posts: 738
Location: Brno-Husovice
PostPosted: Wed Aug 12, 2015 8:05 pm
Post subject: Re: Klouby ramen

Minorek45 wrote:
Ty jo kluci normálně jste mi rozhodily názory tak nevím co si myslet.
Mysli si co chceš Cool ale to jsou fakta buď opravuješ nebo renovuješ nic mezi. Embarassed
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jan 28, 2012
Posts: 2570
Location: Brno
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 6:42 pm
Post subject: Re: Klouby ramen

Tak jsem chtěl pomoci mesršmítovi, udělal jsem si prohlídku čepů a ...
Kromě toho, že jsem nenašel misky, mám trošku čepík jaxi navíc.
Jestli jsou ty malý se závitem přehozený, to nevím, ale ten bez závitu...?

Mám párek novejch a myslel jsem, že je to do hřebenu řízení a vono je to v hřebenu řízení na korunkovou matku.
Tak jen jestli někdo nemá tuch.



cepy.jpg
 Description:
 Filesize:  51.78 KB
 Viewed:  168 Time(s)

cepy.jpg


_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.


Last edited by Rancher on Mon Feb 20, 2017 7:04 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Feb 28, 2015
Posts: 738
Location: Brno-Husovice
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 6:50 pm
Post subject: Re: Klouby ramen

První je čep řízení.
Druhej nevím.
Ten pajdulák je do hřebene. Je to rozlisované v hřebenu.
To chci vidět jak to na ten hřeben máš přišroubovaný. Rolling Eyes

jo a ta deska na které to leží je struktura buku. Laughing
Back to top
View user's profile Photo Gallery
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jan 28, 2012
Posts: 2570
Location: Brno
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 6:58 pm
Post subject: Re: Klouby ramen

Krucyš to jsem nevyfotil, ale jsou tam z druhý strany kloubů zapuštěný korunkový matky zalezlý do průřezu té kulatiny. Muselo se to utahovat nějakým speci klíčem... Question Nafotím to jindy.
Možná to je naprostá výjimka...domaniko dělaniko.

_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Feb 28, 2015
Posts: 738
Location: Brno-Husovice
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 7:04 pm
Post subject: Re: Klouby ramen

Tak to je jedna z uprav českého kutila.
Podívej se do katalogu je to lisované.



ep.jpg
 Description:
 Filesize:  61.84 KB
 Viewed:  166 Time(s)

ep.jpg

Back to top
View user's profile Photo Gallery
Display posts from previous:   
Post new topic    Reply to topic    Printer Friendly Page    Forum Index ›  Podvozek
Page 2 of 3
All times are GMT + 1 Hour
Go to page Previous  1, 2, 3  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy