Aero Minor II 1946 - 1951
Community Forums › Technika › Podvozek › Poloosa hnací hřídel

Poloosa hnací hřídel
Od spodku pneumatiky, až po vršek listového péra
Post new topic    Reply to topic    Printer Friendly Page     Forum Index ›  Podvozek

View previous topic :: View next topic  
Author Message
mesersmit
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Dec 26, 2014
Posts: 362
Location: Brno
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 5:48 pm
Post subject: Poloosa hnací hřídel

Jaký průměr a délku (rozměry) má originální poloosa na Minoru? Mám dvě různého průměru obě byly namontované na Minorech mám k nim adekvátně osazené převodovky unašeči jeden je s mazničkou a druhý bez. V příručce jsou označené poloosy (hnací hřídele) (pro č. m. 40-01 až 40-1100) a druhý typ (od č. m. 40-1101) znamená to snad že prvně se jednalo o slabší hnací hřídele a pak o silnější? Jak rozpoznat hnací hřídel z Warburgu v čem se liší? Foto přidám později.
Back to top
View user's profile Photo Gallery
aerominor
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Mar 06, 2012
Posts: 590
Location: Horní Počaply
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 8:21 pm
Post subject: Re: Poloosa hnací hřídel

Zdar, první typ poloos je shodný s jedničkou Minorem a poznáš ho podle pěti drážek, novější typ je pak šestidrážkový. Poloosy z warana jsou o dost silnější a hlavně asi o 5 cm delší.
Back to top
View user's profile Send e-mail Photo Gallery
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jan 28, 2012
Posts: 2570
Location: Brno
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 1:24 pm
Post subject: Re: Poloosa hnací hřídel

Podle mého archeologického výzkumu se Waraní poloosy včetně homokineťických kloubů používaly. Mám za to, že se na straně drážek hřídele zkrátily a drážky se posunuly.
Ostatně Ten sport, co tu prezentuje Janpol je taky důkazem.
Já sám mám v syslátech jeden takový použitý kloub.

David má ale ještě jiný problém.
Obě ty hřídele jsou 6ti drázky, ale jeden pár pasuje do unašečú jedné převodovky a druhý do té druhé.
Navzájem nejdou přehodit, protože ty 6tidrážkové konce nemají stejný průměr.
Tedy kromě zkrácené osy je tam i drážková díra z Warana... toť moje vyšetřovací verze.
Koukám, že se budu muset podívat do syslátů, zda ty nové unašeče, co mám (Waran), nebudou nakonec jen zdrojem té gumy, protože 6ti díra nebude pasovat s origo hřídelí.

_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jan 28, 2012
Posts: 2570
Location: Brno
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 7:48 pm
Post subject: Re: Poloosa hnací hřídel

Tak mi prisla fotka, ze ktere je to jasnejsi.



fotografie0445 (1).jpg
 Description:
 Filesize:  93.87 KB
 Viewed:  261 Time(s)

fotografie0445 (1).jpg


_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
nofran
Nováček
Nováček

Offline Offline
Joined: Feb 28, 2015
Posts: 1
Location: Pardubice
PostPosted: Tue Jun 12, 2018 10:25 am
Post subject: Re: Poloosa hnací hřídel

Dobrý den.

Najezdil jsem s Aero Minorem II bezmála 100 tis km. Koupil jsem si ho, když mi bylo 22 let a nikdo ho tehdy nechtěl pro jeho jistou nectnost: Dost často mu upadlo přední kolo..
Protože jsem pracoval ve vojenském podniku v nástrojárně, měl jsem velice blízko k rozuzlení této bolesti, kterou zapřičinil vždy neodborný zásah při montáži hnacího složení čepu kola.

Idea Minoráci, vždy si zapamatujte.

* Litinový buben musí být nevymačkaný (jinak je nutné zabroušení kuželu bubnu s čepem,který bude následně použit..Pozor!! Pamatovat!! Při zabrušování kuželu bubnu na čep kola dojde k jeho posunu k ložiskům..Pečlivě proměřit a ujistit se,že složení kola po dokončení má předepsanou vůli 0,1mm a větší..
* Klínek se nesmí v žádném případě v drážce dotýkat bubnu, který na něm nesmí sedět!


Klidně nechte i vůli klínku 0,3 mm na výšku. Přenos tažné sily od motoru zajišťuje pouze tření mezi čepem a bubnem, které zajistí řádné dotažení kuželového spojení maticí s konečným zajištěním závlačkou.

Další velice důležitou věcí je uložení sestavy kola s ložisky.
Ze strany homokinetického kloubu je na čepu osazení předního kola příložka-18 ložisko -16 rozpěrka -15 a další ložisko. Za ním je velice důležitá příložka, která je na čepu a je průměrově menší jak matice-26..Při motáží a proměření se vkládá taková šířka podložky, aby zajistila nutnou vůli celého složení kola..Jak je výše uvedeno.




Nikdy nesmí dojít k opření a nedej bože k tlaku na ložiska ze strany bubnu. Jinak dojde k pnutí materiálu, zahřátí a následném ulomení čepu kola a nebezpečné situaci při jízdě.
Čep, pokud by byl vyráběn, je nutné vyrobit z materiálu ČSN 14220 cementovat zakalit a popustit na hodnotu 60-62 HRC.
Po tomto zpracování je čep kola na povrchu tvrdý v síle asi do 1 mm a vnitřek čepu je měkký a houževnatý. Vždy když jsem pasoval celé složení kola, ať už sobě nebo druhým, vždy jsem si ověřil tlakem, jak je zmáčknut cínový drátek a jakou má sílu,abych měl jistotu a vůle byla evidentní.
Bohužel jsem sice pak pracně musel stáhnout buben z čepu,abych vyndal drátek,ale byla to nutnost.Nikdy toto nepodceňujte při nomntáži. Platí pro všechny automobily!!!!!!! Pak již nikdy kolo neulétne za jízdy a v pohodě lze v autě vozit bez strachu kohokoliv..

Zatím Vás všechny zdravím a někdy příště popíšu problém pochodujícího klikového hřídele v Minoru a jak na něj...

Vašek V Pardubice

_________________
Minor II byl špičkové autíčko...
Back to top
View user's profile
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jan 28, 2012
Posts: 2570
Location: Brno
PostPosted: Fri Jun 15, 2018 7:53 am
Post subject: Re: Poloosa hnací hřídel

Vzhledem k tomu, že mne tato operace čeká, jde o návod docela podrobný a se zdůvodněním. To mám rád, když vím, proč se co dělá/nedělá.
Užitečné povídání Exclamation Díky.

_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.

Offline Offline
Joined: Jan 28, 2012
Posts: 2570
Location: Brno
PostPosted: Tue Sep 25, 2018 7:40 am
Post subject: Re: Poloosa hnací hřídel

Tak jsem si taky málem naběhl s hřídelema.
Steen, renovátor jediného Minor Pickupu, zlomil svou hřídelku. Dokonce se pokusil v nějaké specializované firmě o její svaření, ale nepovedlo se.
Tak se zeptal, jestli by nebyla. Koukl jsem do syslátů a zjistil následnou druhovost. Viz obr. Protože jsem vtipně moje hřídele vymontoval a uskladnil jsem je s "těmi, co mají klouby", nastala ztráta kontinuity.

Přitom 24,5 Exclamation převažují a k tomu mám dokonce unašeče s patřičnými dírami.
Když jsem zkoušel unašeč "24,5" do tech origo gum a plechopouzder, bylo jim tam těsno.
Tak jsem malinko ztracen.
Steenovi samozřejmě odesílám ten 20,5 x 300, ale stejně mi ta exkurze moc jasno do nápadů a činů našich minorytních předků moc jasna nepřinesla.
STROJAŘI BY ASI VĚDĚLI, ZDA SE DÁ TA WARBURČÍ POLOOSA ZKRÁTIT A UDĚLAT TAM TO 6ti ZUBÉ UKONČENÍ... Asi jo.



hridele.jpg
 Description:
 Filesize:  79.92 KB
 Viewed:  152 Time(s)

hridele.jpg


_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
Display posts from previous:   
Post new topic    Reply to topic    Printer Friendly Page    Forum Index ›  Podvozek
Page 1 of 1
All times are GMT + 1 Hour



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy