|
Community Forums › Lidé › Pokec › Minor III.
Minor III.Mám potřebu si popovídat, vyjádřit názor ...prostě pokec :o)
|
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
minor8098 MINORISTA
Offline Joined: Feb 01, 2022 Posts: 18 Location: Praha 17
|
Posted: Wed Feb 23, 2022 10:06 pm Post subject: Minor III. |
|
Pánové Minoráři,
Kauza Minor III. - kdo o tom něco ví nebo má nějaké materiály, pište nebo mi dejte vědět. Bylo jich několik málo prototypů, než to celé bylo odpískáno ve prospěch Poláků a jejich následné Syreny.
Díky všem.
_________________ Minorem na Lipno 1963.
|
|
Back to top |
|
|
aerominor ZASL. MIN.
Offline Joined: Mar 06, 2012 Posts: 610 Location: Horní Počaply
|
Posted: Fri Feb 25, 2022 1:26 am Post subject: Re: Minor III. |
|
Minor se Syrenou nemá nic společného a nikdy neměl. Jsou to jen tradované nesmysly stejně jako ty o Saabu. Prototyp trojky byl nejpíš jen jeden a pak byla zaříznuta.
|
|
Back to top |
|
|
Rancher ZASL. MIN.
Offline Joined: Jan 28, 2012 Posts: 2589 Location: Brno
|
Posted: Fri Feb 25, 2022 9:00 pm Post subject: Re: Minor III. |
|
Jediný společný prvek se Syrenou i Saabem je technika DKW.
U Syreny to byl licenční motor používaný na požárních stříkačkách.
>>I u nás se v PPS8 používal motor z Minora.
U Saaba to byl licenční motor používaný také pro nějaké pomocné technické zařízení.
S tím se u všech aut svezl použití konstrukce hnací přední nápravy, která je od DKW Meisterklasse přes JAWA Minor I, IFA9, Wartburg, P70, Trabant.... Saab.
Minoráři ve Švédsku využívali s výhodou kompatibility některých dílů s prvními Saaby.
Minor III připravil Rudolf Vykoukal.
Přidám povídání pamětníka, pana Prepury:
Quote:: |
Verze Minora zvaná „Nároďák“ se širší karosérií měla čtyřválcový čtyřdobý motor boxer o objemu asi 900 cm3 , znám to pouze z vyprávění mého otce, který s ním jezdil v běžném podnikovém provozu jako testující řidič. Bohužel motor měl konstrukční vadu, ve snaze o maximálně kompaktní konstrukci byly štefty pro stažení hlavy příliš blízko válců nebo sacího kanálu a motor v malém množství ale vytrvale odsával vodu z chladicí soustavy. Můj otec to zjistil, po kontrolní rozebírce se zjistila i příčina, tak ote c na to dával pozor, a mimo kanistru s benzínem měl ve voze i dva kanistry s vodou. Bohužel, s novým vozem se chlubil i tehdejší ředitel ing. Štochl, který si vůz půjčoval na večerní mecheche stranických funkcionářů. Při jedné z vyjížděk do mělnické vinné oblasti samozřejmě kašlal na kontrolu vody v chladiči, na což ho otec upozorňoval, a motor bez vody kompletně zlikvidoval totálním zadřením. Výroba automobilů v tehdejších Leteckých závodech ale již byla trnem v oku škodovácké a armádní lobby v plánovací komisi, tak byl celý projekt dán k ledu, v MB se začal vyrábět Škoda Tudor a Motorlet se začal chystat na výrobu motoru M05 pro korejskou válku.
Nároďák pak fungoval coby soukromý vůz jednoho z mistrů v Iranu již s klasickým Minorským dvoudobým dvouválcem, „čumák“ vozu ale byl jiný. Nejsem si jist, jestli se tam také zkoušel po čtyřválci také onen dvoudobý tříválec, vím, že o tom motoru otec také mluvil, ale jestli se zkoušel také v onom nároďáku nevím. Vím jenom, že když se v 50. létech objevila tříválcová dvodobá IFA, předchůdce Wartburga, z tehdejšího východního Německa, tak otec říkal, no to od nás okopírovali, my už jsme to měli před 10 lety. |
_________________ Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
|
|
Back to top |
|
|
minor8098 MINORISTA
Offline Joined: Feb 01, 2022 Posts: 18 Location: Praha 17
|
Posted: Sat Feb 26, 2022 2:51 pm Post subject: Re: Minor III. |
|
Tak tedy informací je málo a jsou kusé, ty obecné téze, že z Minora není Syrena se táhnou celým socialismem až do dnešních dob. Já tedy v době cca 1968/69 četl v tehdejším SM texty kapitoly z historie našeho autoprůmyslu - a o chybách a nesmyslech po r.48 a v letech padesátých. Kauza Minor II/III byla jedna z nich a to mě opravdu zajímalo protože naše auto bylo Minor.
Žádný Tudor, Sedan, Spartak, Oktávie natož embéčko. Nic z ciziny, jen bytelný Minor. Byly tam v pohledu dnešní doby skutečná fakta.
Další věc je ten Saab. K tomu jsem někdy před 10-12 lety četl na netu článek -o tom jak Němci za války přepustili nákresy i plány pro ně neperspektivních dvoutaktů Minora I. do země, odkud brali suroviny pro válečný průmysl.
Přičemž v tom Švédsku to později vylepšili atd., ale s dvoutakty Saaby vyráběli dlouho.
Tedy já osobně nemám za to, že tam nejsou spojitosti atd., nicméně to prozatím stačí, budu to muset propátrat a najít.
Ostatně o Syreně napsal článek již loni Hyan, ale právě proto se mi to nezdá. Pamětníci poválečných dob i 50s jako byl můj otec věděli rozhodně více.
Rancher - k popisu "Nároďáku" můžeš sdělit více.
Díky a pěkný den.
_________________ Minorem na Lipno 1963.
|
|
Back to top |
|
|
Rancher ZASL. MIN.
Offline Joined: Jan 28, 2012 Posts: 2589 Location: Brno
|
Posted: Sat Feb 26, 2022 6:24 pm Post subject: Re: Minor III. |
|
minor8098 wrote: |
Rancher - k popisu "Nároďáku" můžeš sdělit více.
Díky a pěkný den. |
Aniž bych se tomu bránil, neuvedu. To, co se Ti podařilo udělat s textem o Syreně a Saabu mne přesvědčilo, že mlčeti - zlato.
_________________ Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
|
|
Back to top |
|
|
minor8098 MINORISTA
Offline Joined: Feb 01, 2022 Posts: 18 Location: Praha 17
|
Posted: Sun Feb 27, 2022 10:57 am Post subject: Re: Minor III. |
|
No rozumím. To chce klid, ok.
_________________ Minorem na Lipno 1963.
|
|
Back to top |
|
|
|
All times are GMT + 1 Hour
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
| |