Aero Minor II 1946 - 1951
Toggle Content
Main Menu

Toggle Content
User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: citrofilurens
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 170

People Online:
Members: 0
Visitors: 1
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content
Jazycy
Český English

Toggle Content
Nesháníte?

Pro NewsNapsali o MinoruDomácí tisk současný › Pracovitý Minorek

Domácí tisk současný

Pracovitý Minorek

Posted by: Chong on Wednesday April 25, 2012 (07:55:30)   (2530 Reads)

 

Prevzato

Zdroj

Svět motorů 2005 - č.9

Svět motorů si na Minory vzpomněl mnohokrát. Tento článek je sice krátký, ale kresba v něm a informace jsou zajímavé.

Během druhé světové války měli Češi vývoj osobních vozů zakázán. Z tajných prototypů se po válce prosadil slavný Minor, rodem z Jawy, jménem z Aera.



Pražska továrna Jawa začínala s licenčními motocykly i automo­bily, ale na sklonku třicátých let již měla vlastní perspektivní výrobní program. Nechyběly v něm ani malé dodávky Jawa 700.

Experimentovalo se také s koncepcí pozdějšího „knedlíku" Mini, tedy moto­rem uloženým podélně před přední pohá­něnou nápravou. Za války se firma nuce­ně vrátila ke svému původnímu zaměření - zbrojařině. V závětří pankráckého servi­su zatím tým kolem Josefa Jozífa vyvinul motocykl Jawa 250 „Pérák" a Rudolf Vykoukal zkonstruoval čtyřmístný sedan Jawa Minor 11.

Minor měl motor o obje­mu 615 cm' uloženy podélně před přední poháněnou nápravou. S maskovacím khaki lakem a s nesmyslnými označení­mi vymyšleného německého výrobce se toto "vojenské" vozidlo prohánělo po sil­nicích protektorátu, aby se vyladil motor, zpřevodovánl, ale také podvozek s vleče­nými rameny zadní nápravy a progresiv­ní tuhostí odpružení.

Po válce psala továrna Pro své zaměstnance soutěž: za zlepšovací návr­hy vedoucí k odstranění „mrtvé váhy" vozu se za každý ušetřeny kilogram vyplácely prémie. Tak vznikl nejlehčí čtyřmístný uzavřeny vůz na evropském trhu. Vážil sotva 690 kg a uháněl rychlo­stí přes 100 km/h! Výroba ve zbrojovce Jawa byla velmi precizní, a proto vozy vynikaly jakostí i dlouhou životností. Vel­ký úspěch slavily především v Nizozem­sku, Belgii, Švýcarsku a Francii i valníčky - pick-upy.Celkem se do 25 zemí vyvezlo přes 50% produk­ce. Sportovní verze v roce 1949 vyhrála ve své třídě na 24 hodin Le Mans cel­kově se umístila jako druhá! Cestovatel Frank Alexandr Elstner se svojí rodinou v Minoru dojel k rovníku a zpět do Prahy. Mimo dvoudveřové karoserie sedan („tudor") byla vyráběna i dvě provedení prostorného kombi STW, skříňové dodávky Do zahra­ničí se často exportovaly i nekarosované „mechanické spodky", tedy kompletní podvozky s přední kapotou a blatníky.

Díky páteřovému nástavnému rámu podvozku a pohonu předních kol si v jinonické továrně pro vlastní potřebu postavili i několik třínápravových pro­dloužených valníků. Standardní užiteč­ná hmotnost 340 kg stoupla zhruba o polovinu. Do dnešních dnů se zřejmé žádný nedochoval.

Minory měly i přes svoji jednoznačné zdařilou a moderní konstrukci velmi pohnutý osud. Vyvinula je sice Jawa, ale znárodněné hospodářství se dostalo do situace, kdy nemohlo splnit objednávku ze zahraničí na export vozů Aero Ponny, existujících pouze v prototypech. A tak se škrtnutím pera z minom stala aerovka a toto označení mu už zůstalo. Proti jeho produkcí hovořilo několik faktorů. Kuso­vý charakter výroby jej velmi prodražoval navíc byl trnem v oku centrálním pláno­vačům i lobby z Mladé Boleslavi. Vždyť to také byla ostuda: na rakouském trhu jsme v roce 1949 nabízeli šestistovku minor v užitkové verzi /d 19 000 šilinků, zatímco nepoměrně lépe vybavená, větší a výkonnější jedenáctistovka Škoda 1101 přišla na 22 400. A přesto šly minory na dračku. Jejich kariéra byla administrativ­ně ukončena v roce 1951, a nevzniklo jich proto více než 14 000 kusů.


 

Comments
  Printer Friendly Format
 

Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy