Aero Minor II 1946 - 1951
Toggle Content
Main Menu

Toggle Content
User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: Moped
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 169

People Online:
Members: 0
Visitors: 4
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content
Jazycy
Český English

Toggle Content
KNIHA

První souhrnná publikace o Aero Minor II.
615 Kč + poštovné 85 Kč
278 stran A4 - Náhled
OBJEDNÁVKA

Toggle Content
Nesháníte?

Pro NewsTechnikaRady a nápady › Náhrada žárovek koncových světel za LED

Rady a nápady

Náhrada žárovek koncových světel za LED

Posted by: Chong on Saturday November 10, 2012 (22:03:03)   (2945 Reads)
 Article Rating: 5
nesvítí - svíti - SVÍTÍ
nesvítí - svíti - SVÍTÍ

Aero Minor II má v originálním provedení světelnou plochu zadních svítilen naprosto nevyhovující dnešnímu provozu. Navíc je zde pouze jedno, střední, brzdové světlo. Že je napřiklad v nouzové situaci dobré dát vědět, že brzdíme, je jasné. Když si k tomu připočítáme naprosto nevyhovující bilanci výroby proudu a spotřeby při celodenním svícením, nastalo přemýšlení.

V první řadě chci upozornit že tento text není rozhodně určený ortodoxním renovátorům Smile .



S ohledem na povinnost celodenního svícení při provozu motorového vozidla bylo třeba co nejoptimálněji vyřešit energetickou bilanci vozidla, aby bylo možné při provozu svítit a zároveň dostatečně dobíjet startovací akumulátor.
V rámci energetických a zároveň životnostních úspor vznikly náhrady žárovek koncových svítilen, viz. níže přiložený návod.
Náhradou žárovek se uspoří spotřeba v řádech až desítek watů. Experimentálně se zjistilo že 5W obrysovou žárovku lze nahradit výkonovou LED nastavenou na 0,3W spotřebu, 15W žárovku pak nahradí výkonová LED se spotřebou 1W.
Vznikly dvě varianty koncové svítilny. Jedna je určená pro samostatnou brzdovku (umístěnou v kufru), lze jí zároveň případně použít pro světlo blinkru a druhá varianta je sdružené obrysové světlo. V originále je v pozici obrysového světla pouze jednovláknová žárovka, ale neubránili jsme se myšlence použít sdružené světlo, které by bylo zároveň i brzdovým. S ohledem na poměrně malou viditelnou plochu původních koncových světel, tak předpokládáme zvýšení bezpečnosti v provozu.
Jako řešení jsem zvolil mechanicky vratné, odstranitelné a co nejméně nápadné řešení. Tištěný spoj s chladičem se proto vkládá do drážky žárovky původní gumové průchodky. Zvoleno bylo zapojení se součástkami SMD, tak aby nezasahovaly součástky do strany upevnění chladiče a LED.
Chladič je přilepený na opačnou stranu DPS a průchody přívodních drátů k LED jsou vyvrtány tak, aby se nedotýkaly přívodní dráty chladiče. Elektrické řešení s ohledem na univerzálnost (lze použít bez úprav na 6V i 12v rozvodech) a účinnost bylo zvoleno jako napájení LED pomocí spínaného zdroje proudu, čímž se zmenšilo i vyzařování tepla předřadného zdroje proudu za cenu složitějšího zapojení než s obvyklými předřadnými odpory.
Při pokusech se ukázalo že u některých druhů originálních sklíček světel je zabarvení červené mírně posunuto do oranžového spektra a proto u brzdových a obrysových světel je vhodné použít červenou výkonovou LED. Při použití bílé LED může působit světlo do výrazně oranžova.
Níže naleznete schémata zapojení, návrhy desek plošných spojů a fotografie řešení.

Zdravím, Chong

Následující video neposuzujte podle kolísání světla. Tato nekvalita je způsobena automatikou kontroly jasu digitálu.


Jednoduché, brzdové světlo


Sdružené světlo, pro dvě intenzity svitu


Detail přilepeného chladiče a přiletované LED




Podklady sdružené světlo:




Podklady brzdovka:




Autor později ve fóru upřesnil pohnutky ke svému bádání, když zdůvodňola, že použití komerčně vyráběných LED žárovek neřeší vše, i když se zdá jednoduché. Jsou tady: wrote:
Když jsem vymýšlel řešení vzal jsem v potaz veškeré vlastnosti požadované od konstrukce a porovnal jsem je s možnostmi, které elektronika nabízí. Tedy rozeberu je. Jsou v současné době tři možnosti jak LED zapojit. První, tj. varianta s předřadným odporem. Jde o to, že odpor je proudový omezovač pro LED. Jeho nevýhodou je že s kolísajícím napětím kolísá i proud dodávaný LED a tím i světlo. Ale hlavním problémem je je výkonová ztráta na odporu. Abych to přiblížil je to tak že LED má např 1W. V katalogu se dozvím že při 3.6V bere 300mA (3.6 x 0.3 = 1.08W), tedy 1W se "ztratí na LED", vezmu do ruky ohmův zákon od 6V odečtu 3.6V LED a podle zmíněného ohmova zákona 2.4V/0.3A mi vyjde 8 ohmů odpor. zároveň musím ale spočítat jeho zatížení, na to stačí vzorec P=U x I, tedy 2.4V x 0.3A a je to 0.72W. A nyní se dosávám k tomu v čem je zakopaný pes... když se vezme poměr příkonu LED a ztrátového výkonu na odporu vyjde účinnost. Ta je v tomto případě součtem všech příkonů a odpadového výkonu předřadného odporu.. tj. 1.72W a 1W na LED. Tedy vychází mi účinnost 58%. Zbytek se promění na teplo na odporu, samozřejmě pomíjím účinnost samotné LED, s tím nic neudělám Smíšek . Pokud zapojím LED na 12V rozvodu, účinnost se dvojnásobně zhorší. Z tohoto pohledu je tedy omezení předřadným odporem neúčinné řešení. Lze pouze malinko doladit použitím proudového zdroje (např. v zapojení s LM317), což je druhá možnost zapojení, to principiálně ale s ohledem na účinnost nic nemění, když už nic, tak alespoň je zapojení méně citlivé na kolísání jasu LED při kolísání palubního napětí. Pak je tu třetí možnost použití proudového zdroje, ale s použitím spínaného zdroje. Jedná se v principu o "transformaci", tedy v podstatě se dá říci že účinnost se odvíjí od ztráty na předřadném odporu měniče a účinnosti zapojení měniče. Ta by s ohledem na napájení měla být 80 až 90%. Dalším parametrem zapojení je že omezuje rušivé pulzy v palubním napětím od regulace dobíjení a vytváří optimální podmínky pro provoz LED. Zapojení je tedy vhodné pouze tam kde se "honí" každej ušetřenej Watt. Prodávané LED, náhrady sufitek obsahují právě zapojení s předřadným odporem a jejich cena i tak není malá. Bylo by i vhodné poměřit svítivost takového modulu. Ale obecně mám pochopení pro to že zapojení s měničem není pro každého protože "ten umí to a ten zas tohle..." a pro nelektronika to úplně není...
vložil Rancher

 

Comments
  Printer Friendly Format
 

Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy