Aero Minor II 1946 - 1951
Toggle Content
Main Menu

Toggle Content
User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: jogurt
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 175

People Online:
Members: 0
Visitors: 18
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content
Jazycy
Český English

Toggle Content
KNIHA

První souhrnná publikace o Aero Minor II.
615 Kč + poštovné 85 Kč
278 stran A4 - Náhled
OBJEDNÁVKA

Toggle Content
Nesháníte?

Pro NewsTechnikaRady a nápady › Elektronický přerušovač

Rady a nápady

Elektronický přerušovač

Posted by: Chong on Thursday February 07, 2013 (08:53:15)   (3078 Reads)

 

Slíbil jsem, že spáchám přerušovač pro Minora, tak v příloze najdete zapojení co jsem vymyslel, přikládám i krátké video.

Když bude čas, spáchám bliknu i s nějakým zvukovým doprovodem, ale tohle je taková EVO 1 Smile



Takže text ke konstrukci.

Jedná se o konstrukci blinkru se dvěma bezpečnostními prvky. Prvním bezpečnostním prvkem přerušovače je vlastnost, kdy vždy při připojení žárovek blinkrů začíná cyklus přerušování světel vždy rozsvícenými žárovkami. To je vhodné zejména při krátkém probliknutí při přejíždění mezi pruhy, kdy nehrozí že se trefí cyklus do zhasnutých světel a pak by nebylo vidět že manévr se řidič pokusil ostatním naznačit blinkry Smile . Druhý bezpečnostní prvek je takový že je zařízení naladěno tak, aby při zmenšené spotřebě blinkrů přerušovač neblikal. Správně by mělo být že bliká zrychleně, ale s ohledem na jednoduchost konstrukce vznikla kontrola přerušení vlákna jedné ze žárovek právě tak že přerušovač přestane blikat a trvale svítí, čímž na defekt jednoho vlákna upozorní. V zapojení jsem zvolil přerušování poněkud archaicky relátkem, ale bylo to z důvodu využití cvakání kontaktů, čímž se navodí zvukový doprovod jako u klasických starých přerušovačů světel a navíc není nutné k zapojení vymýšlet generátor zvuku.
Zvolil jsem časovač SE555 což je verze časovače co pracuje od teploty -20°C, obyčejná verze NE555 má od výrobce zaručenou funkčnost jen od 0°C což u auta může být problém. Laughing
Z následujícího videa je patrné že tahle blikna vždycky začíná svitem žárovky. Bohužel mi v kameře zdechla baterka, nenašel jsem ani stativ a nechtělo se mi čekat s nabíjením, tak je zas video z foťáku, takže je bez zvuku. Což je škoda, páč by bylo slyšet dosti hlasité cvakání relátka, jakožto zvukového doprovodu blikny


Zapojení je navrženo pro palubní napětí 12V, ale pokud se použije relé na 6V, tranzistor Q1 se použije BCF51, nebo BCX53, tak platí analogie odporu R4, že pro: 2x21W/6V R4=0.076 ohmů (paralelně 0.33 a 0.1) / 5W a pro žárovky 2x 15W/6V R4=0.1 ohmu / 5W. Ostatní součástky v zapojení zůstavají stejné.
Zapojení jsem později zmodifikoval, aby v klidu nežralo zapojení proud kotvou relátka. To modifikované zapojení přikládám tady v příloze. Rozdíl je v tom, že relátko musí mít rozpínací kontakty. Jinak obsahuje totožné součástky.
Odpory R1 a R3 jsou odpory poměru svitu a zhasnutí, jejich hodnotu můžete experimentálně změnit, pokud by nevyhovovala rychlost či poměr blikání. Případně lze experimentovat se změnou hodnoty časovacího kondenzátoru C3.

Zdar a sílu Chong


 

 

Comments
  Printer Friendly Format
 

Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy