Aero Minor II 1946 - 1951
Toggle Content
Main Menu

Toggle Content
User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: Giom3
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 177

People Online:
Members: 0
Visitors: 9
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content
Jazycy
Český English

Toggle Content
KNIHA

První souhrnná publikace o Aero Minor II.
615 Kč + poštovné 85 Kč
278 stran A4 - Náhled
OBJEDNÁVKA

Toggle Content
Nesháníte?


Z redakčního stolu

Minicar 300

Posted by: Rancher on Wednesday November 27, 2013 (19:52:12)   (2911 Reads)

 

Minicar 300, tedy něco jako minoří Hobit ... tedy pro méně znalé, minoří Půlčík, zkonstruoval Ing. Rudolf Vykoukal jako prototyp lidového vozítka. První kus (v.č. ZK1) získal na Výstavě lidových vozítek v Praze roku 1948 nejvyšší ocenění. Přesto se do sériové výroby nikdy nedostal.

Dvoudveřový dvoumístný malý kabriolet, motor vpředu a pohon předních kol.
Podvozek vážil 205 kg, měl vpředu nezávisle zavěšená kola a příčná listová pera, vzadu tuhou nápravu na podélných čtvrteleptických perech.



Motor byl polovinou dvoutaktu Aero Minor. Dvoudobý jednoválec s objemem 308 ccm, vrtání 70 mm a zdvih 80 mm, komprese 6,0, výkon 7 kW (10 koní) při 3500 ot/min. Třístupňová převodovka se zpátečkou, rozvor 1700 mm, rozchod 1000/1000 mm, vnější rozměry 3000x1275x1250 mm, hmotnost 335 kg, maximální rychlost 75 km/h, spotřeba 4,5 l/100 km. Vůz jezdil na pneumatikách 4,00x15

Základem autíčka byl jednoduchý lichoběžníkový rám, s hnanou přední nápravou.


Fotky z továrny byly známé, pak jsem objevil i na netu fotografie, které ukazovaly Minicar v něčem, co se nazývá nálezový stav. Napsal jsem na uvedený mail a bylo ticho… stránky byly z roku 2006. Za půl roku mi přišla doručenka, z pro mne již dávno zapomenutého mailu a já málem tu i následný mail poslal do složky se spamy. Neposlal a z následující korespondence se vylouply dodatečné informace.
Mirek K. píše:
Na fotkách je můj Minicar (v.č. ZK2), který byl na rozdíl od prvního typu luxusně vybaven. Je kompletní tak z 80 procent, z motoru zbyl jen blok, hlava a polovina karteru. Převodovka je naštěstí kompletní. Úplně chybí výdřeva.
Postupně renovuji díly které mám a sháním vše, co se tohoto vozítka týká - literaturu, díly, bývalé majitele, pamětníky apod.
Koupil jsem ho v roce 2003 v Lipníku nad Bečvou. Původně jsme tam s otcem a bratrem jeli pro Avii 350, kterou si brácha vyhlídl v inzerci. Jenže když jsem Minicara uviděl, byl jsem unesen. Asi nejvíce mě zaujal svými droboučkými rozměry a nádherným kulatým tvarem. A nevím proč, ale hned jsem si všiml detailu, že dveře jsou z hliníku.
Od té doby mám Minicara schovaného ve stodole na Vysočině. V Lipníku, u předchozího majitele, stál chudák na zahradě, přikrytý jen kouskem černého igelitu. Proto zřejmě tak orezl.
Minicar je pořád ve stejném stavu, jako když jsem ho tenkrát přivezl. Podařilo se mi sice o něm sehnat spoustu informací, ale stále je to málo na to, abych se mohl pustit do kvalitní renovace. Dokonce k němu mám i originální velký TP, samozřejmě s ustřiženým rohem a už i vím, že původně byl hráškově zelený s béžovou vícevrstvou (izolovanou) střechou.. Jeden neověřený pramen uvadí, že ten můj kus postavil Rudolf Vykoukal pro někoho z rodiny, patrně pro svoji ženu a bylo to krátce poté, co se jeho levný "lidový" kus do sériové produkce stejně nedostal. Původně jsem si myslel, že k té "luxusní" úpravě došlo až v pozdější době, třeba v šedesátých letech, ale pak mi jeden pamětník potvrdil, že je to všechno originál, včetně oken, přístrojovky se čtyřmi budíky, i komplikované zadní nápravy s nezávislým zavěšením na vlečených ramenech s přepákováním a krátkými vinutými pružinami.. Myslím, že tím konstruktér hodně předběhl dobu, protože přesně stejnou koncepci má jedna moje krosová motorka Kawasaki z osmdesátých let. Také jsem se dozvěděl, že chybějící kliková hřídel se dá vyrobit z klikovky Minora, rozebráním a zkrácením o jeden válec. Co je na tom pravdy nevím, každopádně mi nezbude, než to vyzkoušet.
Třeba se nakonec najde i čas, podívat se na toto autínko osobně, jak zní pozvání. Zatím tedy tolik a přikládám fotografie. K porovnání i ty z dob, kdy byl Minicar ještě v plenkách.


S použitím textů Pavla Krbce a Mirka Kmenta a se souhlasem provozovatele webu avia350.cz

 

Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy