Aero Minor II 1946 - 1951
Toggle Content
Main Menu

Toggle Content
User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: Moped
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 169

People Online:
Members: 0
Visitors: 5
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content
Jazycy
Český English

Toggle Content
KNIHA

První souhrnná publikace o Aero Minor II.
615 Kč + poštovné 85 Kč
278 stran A4 - Náhled
OBJEDNÁVKA

Toggle Content
Nesháníte?

Pro NewsNapsali o MinoruDomácí tisk dobový › Minorem na polární kruh

Domácí tisk dobový

Minorem na polární kruh

Posted by: Lubos on Thursday February 16, 2012 (10:12:54)   (2486 Reads)
Aero-Minorem za polární kruh
Aero-Minorem za polární kruh

Prevzato

Zdroj

časopis Auto 3/1948

V sobotu 31. ledna 1948 vyrazil od budovy Autoklubu Rčs náš Aero-Minor se zatížením 1165 kg a 3821 km na tachometru. Projíždíme Německem a Dánskem non-stop až do Kodaně při čemž jsme ujeli 1421 km na 44 hodiny a spotřebovali 98 l benzinu.



V Kodani zdržujeme se jediný den, a když jsme obdrželi norské visum, vyrážíme přes moře do Švédska. Jedeme vlevo po výborných silnicích přes Göteborg na norskou hranici, kde přes vysoký most nad fjordem vjíždíme do Norska, na stále zasněženější silnici, až 5. února přijíždíme do Oslo. Druhý den naše vyslanectví zve novináře, kterým předvádíme vůz, a po společném obědě jedeme na vrcholek Holmenkollen u Oslo, což tam považují za vrcholnou zkoušku. Jízda zavátými serpentinami k vrcholku je opravdu krajně obtížná, Minor však obstál i v této zkoušce.


Ministryně průmyslu, Ing. L. Jankovcová, předává před odjezdem oběma polárním cestovatelům maskoty pro štěstí
Druhý den startujeme do Stockholnu. Ve spěchu přejíždíme norskou hranici, která tu není téměř značena a musíme se vracet. V neděli ráno přijíždíme do Stockholmu, pan Kubů promazává vůz, v poledne odjíždíme na oběd do plachtařského klubu na blízkém jezeře, kde jezdíme na plachetních saních a Minor tu provádí divoké smyky a obraty. Druhý den navštěvujeme naše velvyslanectví, kde nám pan velvyslanec slibuje pozvati na zpáteční cestě novináře. V poledne odjíždíme vysoko zasněženými, ale stále odklizovanými cestami na sever. Sníh tu odklizují nejen motorové pluhy, ale zvláštní stroje dokonce pak povrch zdrsňují, takže lze jeti i v zatáčkách vysokou rychlostí. Dojíždíme do Haparandy, kde nám přes noc stuhl olej v rychlostní skříni při zasunuté rychlosti a tak nás ráno startuje na laně osmiválcový Plymouth. Překračujeme po důkladné prohlídce finskou hranici, a po dalším hlášení v Kemi dorážíme večer špatně značenými a odklizenými silnicemi k našemu cíli, k sev. polárnímu kruhu. Večeříme sobí bifteky a posíláme telegramy do vlasti. Za večeři platíme při inflaci 2136 FMk, právě tolik i za telegramy a dopisy.
V noci startujeme každou hodinu motor, je totiž mráz -35°C, a druhý den se vydáváme hledat tabuli, označující polární kruh. Nikdo neví, kde to je, orientace žádná, a tak nám to trvá přes tři hodiny, než tabuli, za kterou jsme jeli z Prahy 4343 km, nalézáme. Za zbloudění jsme odměněni alespoň pohledem na divoké soby. U tabule fotografujeme Minora se všech stran. Naše zásoby finských marek jsou vyčerpány, nerozumíme nikomu ani slova, a tak ještě večer odjíždíme za sněhové bouře do Švédska. Cíle naší cesty, Rovaniemi, dosáhli jsme bez řetězů, stále na naši výborných Baťovkách Superpolar. Ani na zpáteční cestě jsme řetězů nikde nepoužili. Opět v neděli vracíme se do Stockholmu, druhý den převádíme před naším velvyslanectvím Minora novinářům, takže ještě odpoledne jsou fotografie a popis cesty ve švédském tisku. Ve středu 18. února jsme v Kodani. Z Prahy ujeto 6439 km.
Firma, prodávající naše vozy v Dánsku, zve novináře, prohlížíme město, a v pátek odjíždíme zpět do Československa, kam přijíždíme v úterý 24. února. Celkem bylo ujeto 7932 km bez použití sněhových řetězů, za mrazů až -35°C a možno říci, že se Aero-Minor osvědčil. Nutno doufati, že náš vývoz do severských států ještě stoupne a že náš Minor tam najde velkého uplatnění.
Přemysl Tůma Článek z časopisu Auto 3/1948 o cestě Minorem na polární kruh.


 

Comments
  Printer Friendly Format
 

Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy